Flyttstäda kontoret

 In Tips & Råd

Att flytta kontorsverksamheten till nya lokaler är ett stort projekt för ett företag. Men ibland är det nödvändigt, tex när antalet anställda förändras eller de gamla lokalerna inte längre fungerar av någon annan anledning. En kontorsflytt kan också bli ett riktigt lyft och en nystart för företaget, när själva flyttarbetet väl är klart.

”Flyttstädning av kontor skiljer sig principmässigt inte särskilt mycket åt från en vanlig flyttstädning. Ingen kompletterande städning ska behöva göras”

För att göra sin flytt smidigare väljer de flesta företag att ta hjälp med flyttstädningen. Flyttstädning av kontor skiljer sig principmässigt inte särskilt mycket åt från en vanlig flyttstädning. Det gäller fortfarande att alla synliga och osynliga ytor i lokalerna förväntas vara helt rengjorda och ingen kompletterande städning ska behöva göras över huvud taget.

Som vanligt med flyttstädning är det också så att det inte finns någon allmän måttstock på städningen. Exakt vad som ingår är en fråga mellan den som flyttar ut och den som flyttar in. I överlåtelsen har man därför vanligtvis en paragraf om flyttstädningen där man mer exakt går igenom alla detaljer. Detta sker oftast i form av en checklista.

Samma krav på noggrannhet på kontoret som i bostaden

Även vid inspektion av städningen gäller samma regler som hos privatpersoner. Om det företag som flyttar in har anmärkningar på städningen kan de ta in en oberoende besiktningsman och få städningen underkänd. Säljaren måste då bekosta en flyttstädning utförd av en professionell städfirma. Det är dock mycket ovanligt att detta händer. Eftersom de allra flesta flyttstädningar av kontor redan från början görs av en städfirma som vet vad som krävs för jobbet.

Inget RUT-avdrag

Något som skiljer flyttstädning av kontor från flyttstädning i hemmet är att den som beställer städning inte kan använda sig av RUT-avdraget. Detta är för tillfället 50% av arbetskostnaden. Det gör det dyrare för företag att anlita kontorsstädning än för privatpersoner, men å andra sidan räknas flyttstädningen som en lokalkostnad bland andra och är avdragsgill.

Tar flyttstädning av kontor längre tid?

Kontorslokaler är normalt sett större än privatbostäder, så städningen av de allmänna utrymmena tar längre tid. Dock tar rengöring av en 100 kvm stor golvyta i ett öppet kontorslandskap egentligen bara marginellt längre tid än en yta på 30 kvm, eftersom lokalen är tömd och inga hinder finns i vägen.

På ett kontor går det i allmänhet också betydligt snabbare att städa kök och duschrum. Detta om det över huvud taget finns sådana på kontoret. Finns varken kök eller duschutrymmen på kontoret går en flyttstädning av ett kontor snabbare än en städning av en privatbostad. Även om den har en större golvyta.

Recent Posts

Leave a Comment

luktsanerad lägenhet. tips på hur du blir av med dålig luktbyggstädning